Ambulance klinické farmacie

Ambulance klinické farmacie poskytuje specializovanou zdravotní službu zaměřenou na Vaši medikaci, kterou užíváte. Pro jaké pacienty je služba vhodná, kde je možné ambulanci navštívit a co je nutné s sebou k návštěvě ambulance je popsáno níže.


Co tato ambulance poskytuje?

Tato ambulance poskytuje specializovanou zdravotní službu zaměřenou na Vaši medikaci, kterou užíváte.

Hodnocení medikace je prováděno komplexně, tzn. ve vztahu k Vašim nemocem, laboratorním hodnotám a záměrům lékaře. K tomu klinický farmaceut potřebuje přístup do lékového záznamu a aktuální zdravotnickou dokumentaci neboli nestačí mu jen pouhý seznam užívaných léků.

Klinický farmaceut po zhodnocení dokumentace, po konzultaci s lékařem (pokud je potřeba) a po rozhovoru s Vámi svoje závěry shrne do písemné zprávy, která je určena Vašemu ošetřujícímu lékaři, se kterým budete případné změny v medikaci dále řešit.

Pro jaké pacienty je tato služba vhodná?

• Pacient užívající trvale více léčiv. 

• Pacient, který má informaci o jakékoliv lékové interakci mezi některými léčivy v jeho medikaci (informace od lékaře, lékárníka, informace z příbalového letáku, z internetu). 

• Pacient, který má sníženou funkci ledvin nebo jater (s dialýzou i bez dialýzy). 

• Pacient s velmi nízkou či velmi vysokou tělesnou hmotností. 

• Pacient, který je po opakovaných operacích střev, které vedly k jejich zkrácení (tzv. syndrom krátkého střeva) nebo je po bariatrickém výkonu. 

• Pacient, který má zavedenou výživu střevním vstupem (např. PEG). 

• Pacient, který užívá léčivo vyžadující monitoraci lékové hladiny (farmakokinetická interpretace hladin pomocí farmakokinetické modelace). 

• Pacient, u kterého došlo nebo dochází k výskytu konkrétního příznaku, jehož příčinou se domnívá, že je léčivo, ať už tento problém stihl řešit s předepisujícím lékařem či nikoliv. 

• Pacient, který má pocit, že jeho léčba selhává na účinnosti (např. si musí zvyšovat dávky k dosažení stejného terapeutického cíle), ať už tento problém stihl řešit s předepisujícím lékařem či nikoliv. 

• Těhotné a kojící ženy, užívající trvale či nárazově konkrétní léčiva.

Jak je tato služba hrazena?

Tato služba je plně hrazena ze zdravotního pojištění ve frekvenci 8 konzultací (po 15 minutách) za rok pro ambulantního pacienta formou vyžádané péče praktického lékaře či specialisty – nutno předložit lékařem vyplněnou a podepsanou žádanku typu K.

Pokud pacient přijde bez žádanky svého praktického lékaře/specialisty, bude mu poskytnuta klinickofarmaceutická konzultace, ale formou výkonu nehrazeného ze zdravotního pojištění (blíže na stránkách již konkrétních ambulancí klinické farmacie v ČR).

Kde se ambulance klinické farmacie v ČR nachází? 

Seznam ambulancí klinické farmacie v ČR: https://www.coskf.cz/pracoviste

Jak se do ambulance klinické farmacie objednat? 

Postup objednání a kontakty jsou uvedeny vždy na webových stránkách již konkrétně vybraného pracoviště. 

Co je nutné si přinést s sebou do ambulance? 

• seznam všech užívaných léčiv a doplňků stravy (vč. gramáže a frekvence užívání)

• lékařské zprávy z vyšetření jednotlivých lékařů, kteří léky předepisují

• všechna dostupná laboratorní vyšetření, pokud nejsou součástí lékařských zpráv

• občanský průkaz a kartičku pojištěnce zdravotního pojištění

• poukaz od praktického lékaře/specialisty (žádanka typu K) na klinickofarmaceutickou konzultaci