Ambulance klinické farmacie
Ambulance klinické farmacie poskytuje specializovanou zdravotní službu zaměřenou na Vaši medikaci, kterou užíváte. Pro jaké pacienty je služba vhodná, kde je možné ambulanci navštívit a co je nutné s sebou k návštěvě ambulance je popsáno níže.
Co tato ambulance poskytuje?
Tato ambulance poskytuje specializovanou zdravotní službu zaměřenou na Vaši medikaci, kterou užíváte.
Hodnocení medikace je prováděno komplexně, tzn. ve vztahu k Vašim nemocem, laboratorním hodnotám a záměrům lékaře. K tomu klinický farmaceut potřebuje přístup do lékového záznamu a aktuální zdravotnickou dokumentaci neboli nestačí mu jen pouhý seznam užívaných léků.
Klinický farmaceut po zhodnocení dokumentace, po konzultaci s lékařem (pokud je potřeba) a po rozhovoru s Vámi svoje závěry shrne do písemné zprávy, která je určena Vašemu ošetřujícímu lékaři, se kterým budete případné změny v medikaci dále řešit.
Pro jaké pacienty je tato služba vhodná?
• Pacient užívající trvale více léčiv.
• Pacient, který má informaci o jakékoliv lékové interakci mezi některými léčivy v jeho medikaci (informace od lékaře, lékárníka, informace z příbalového letáku, z internetu).
• Pacient, který má sníženou funkci ledvin nebo jater (s dialýzou i bez dialýzy).
• Pacient s velmi nízkou či velmi vysokou tělesnou hmotností.
• Pacient, který je po opakovaných operacích střev, které vedly k jejich zkrácení (tzv. syndrom krátkého střeva) nebo je po bariatrickém výkonu.
• Pacient, který má zavedenou výživu střevním vstupem (např. PEG).
• Pacient, který užívá léčivo vyžadující monitoraci lékové hladiny (farmakokinetická interpretace hladin pomocí farmakokinetické modelace).
• Pacient, u kterého došlo nebo dochází k výskytu konkrétního příznaku, jehož příčinou se domnívá, že je léčivo, ať už tento problém stihl řešit s předepisujícím lékařem či nikoliv.
• Pacient, který má pocit, že jeho léčba selhává na účinnosti (např. si musí zvyšovat dávky k dosažení stejného terapeutického cíle), ať už tento problém stihl řešit s předepisujícím lékařem či nikoliv.
• Těhotné a kojící ženy, užívající trvale či nárazově konkrétní léčiva.
Jak je tato služba hrazena?
Tato služba je plně hrazena ze zdravotního pojištění ve frekvenci 8 konzultací (po 15 minutách) za rok pro ambulantního pacienta formou vyžádané péče praktického lékaře či specialisty – nutno předložit lékařem vyplněnou a podepsanou žádanku typu K.
Pokud pacient přijde bez žádanky svého praktického lékaře/specialisty, bude mu poskytnuta klinickofarmaceutická konzultace, ale formou výkonu nehrazeného ze zdravotního pojištění (blíže na stránkách již konkrétních ambulancí klinické farmacie v ČR).
Kde se ambulance klinické farmacie v ČR nachází?
Seznam ambulancí klinické farmacie v ČR: https://www.coskf.cz/pracoviste
Jak se do ambulance klinické farmacie objednat?
Postup objednání a kontakty jsou uvedeny vždy na webových stránkách již konkrétně
vybraného pracoviště.
Co je nutné si přinést s sebou do ambulance?
• seznam všech užívaných léčiv a doplňků stravy (vč. gramáže a frekvence užívání)
• lékařské zprávy z vyšetření jednotlivých lékařů, kteří léky předepisují
• všechna dostupná laboratorní vyšetření, pokud nejsou součástí lékařských zpráv
• občanský průkaz a kartičku pojištěnce zdravotního pojištění
•
poukaz od praktického lékaře/specialisty (žádanka typu K) na
klinickofarmaceutickou konzultaci